Nadat er een afspraak gemaakt wordt met de eigenaar of opdrachtgever begeeft de schatter zich naar het onroerend goed. De schatter zal ter plaatse de nodige gegevens verzamelen om het huis te kunnen schatten. Zo zal hij bijvoorbeeld rekening houden met het bouwjaar, het kadastraal inkomen, het al dan niet aanwezige bodemattest, de EPC, de elektrische keuring en de oppervlakte van de grond.
Vervolgens doorloopt de schatter de woning en bekijkt de graad van afwerking. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar waaruit de vloeren bestaan, er een oude of nieuwe keuken is, de badkamer aan vervanging toe is, er schade is, het dak geïsoleerd is en er dubbel of enkel glas is.
Verder wordt de woning opgemeten om de bebouwde oppervlakte te kennen en worden er foto’s genomen van het pand. Aan de hand van deze gegevens en door gebruikt te maken van formules berekent de schatter de waarde van het huis. Al deze bevindingen worden neer geschreven in het schattingsverslag. De opdrachtgever zal een uitnodiging tot betaling krijgen en zodra deze betaling ontvangen is, zal het rapport worden opgestuurd.